Cele: Rodzic:
- rozszerzy swoją wiedzę na temat czynników warunkujących prawidłowy rozwój grafomotoryki i koncentracji,
- ma świadomość, że może pomóc swojemu dziecku w pokonywaniu trudów nauki
- dostrzega celowość współpracy z nauczycielem, widzi korzyści z niej wypływające
Metody: Podająca, aktywizujące, ćwiczenia integrujące, Formy: Grupowa, indywidualna Pomoce: Plansza dziecko sukcesu, kolorowe kartki, mazaki, kredki, karty, ciągi symboli do odtwarzania z pamięci, płyta z muzyką relaksacyjną. Przebieg spotkania
- Powitanie:
Zabawa na dzień dobry – uczestnicy stoją na obwodzie koła, jedna osoba w środku z zamkniętymi oczami nasłuchuje skąd dobiegają słowa "dzień dobry". Jak odgadnie wraca do koła a jej miejsce zajmuje inna osoba (ćwiczenie na koncentrację)
- Wprowadzenie:
Na spotkaniu chciałabym wzbudzić u państwa refleksje i przemyślenia na temat "jak pomóc dziecku w osiągnięciu sukcesu?" Potraficie świetnie pisać i czytać. Na pewno te czynności wydają się bardzo proste. Chciałabym, abyście odczuli, że jest to jednak zadanie bardzo złożone i dlatego postawię Państwa w sytuacjach trudnych i nieprzyjemnych. Jest to jednak działanie celowe i zamierzone. Najpierw pytanie do Państwa "Jak wyobrażacie sobie sukces swojego dziecka na etapie, kiedy dziecko rozpoczyna naukę?" Przedstawiam obraz dziecka sukcesu, z zaznaczeniem, co ma wpływ na jego powodzenie (plansza "dziecko sukcesu": rozwój emocjonalno – społeczny, mowa, sprawność ruchowa, koncentracja, motywacja, percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna)
- Warsztaty
Ćwiczenia wykonywane są przy cichej muzyce relaksacyjnej.
- Ćwiczenia doskonalące grafomotorykę:
- rysowanie obrazka po śladzie bez odrywania ręki (wykorzystanie wzorów Tymichovej)
- rysowanie oburącz wymyślonego obrazka,
- napisanie alfabetu małymi literami łącznie bez odrywania ręki,
- rysowanie wierszyka:
"Kurczątko z jajeczka się urodziło,
główkę najpierw wychyliło, na dwie nóżki wyskoczyło, czarne oczko otworzyło, dziobek mały rozchyliło, że jest głodne zakwiliło."
- Ćwiczenia doskonalące koncentrację:
- wykonanie "czapki myśliciela"
- wyszukiwanie szczegółów różniących obrazki (12 marynarzy)
- układanie klocków wg wzoru,
- odwzorowywanie coraz dłuższych ciągów wzorów z pamięci, (4, 6, 8 elementów)
- wyszukiwanie takich samych obrazków w ciągach obrazków (obrazki z książeczki)
- Rozmowa z rodzicami: Jak czuliście się, gdy staraliście się napisać najlepiej jak potraficie i nie udawało się? Jakie towarzyszyło wam uczucie? Czy rozumiecie Państwo, jak czują się Wasze dzieci wykonując podobne zadania?
Zachęcam do kontaktowania się ze mną, do rozmów, chętnie udzielę wskazówek jak i jakie ćwiczenia podsuwać dzieciom w domu, razem z maluchami je wykonywać. (Każdy rodzic otrzyma wykaz ćwiczeń.) Chciałabym, aby rodzice wyszli "z czymś" po spotkaniu. Przygotowałam dla Państwa złote myśli na temat dzieci i rodziców. Mam nadzieję, że zainspirują Państwa do pewnych rozmyślań, rozmowy ze swoimi dziećmi. (myśli wypisane na paskach wklejonych w czerwone serduszka). Zabawa na pożegnanie "Iskierka" (ćwiczenie na koncentrację)
- Ewaluacja:
Żebym i ja coś wyniosła z tego spotkania, poproszę Państwa o wyrażenie swojej opinii na temat zajęć w kilku zdaniach na przygotowanych kolorowych kartkach. Spotkaniu towarzyszyła serdeczna, miła atmosfera. Rodzice z przejęciem wykonywali, jak się okazało, bardzo trudne zadania. Wyrazili swoje zadowolenie i prosili o następne tego typu. Teraz już wiedzą, że nabywanie prostych, jakby się zdawało umiejętności, sprawia czasem duże problemy i będą bardziej wyrozumiali dla swioch pociech. Opracowała i zajęcia prowadziła: Barbara Baranowska |